Allmänna villkor
Dessa allmänna villkor utgör del av det inbytesavtal med ReuseIT som du accepterar genom att fylla i formulär på webben för inbyte av din Enhet.
1. Definitioner
I avtalet används följande definitioner;
”Enhet” avser föremålet som säljs till ReuseIT (mobiltelefon, surfplatta eller annan elektronisk utrustning) samt medföljande originaltillbehör där så krävs för att inbyte ska kunna ske (anges särskilt).
”ReuseIT” avser ReuseIT Sweden AB, org. nr. 559210-6404.
2. Godkännande av Villkoren
2.1 Genom att fylla i formuläret på webben och godkänna ReuseITs allmänna villkor bekräftar du att:
(i) Du är rättmätig ägare till Enheten.
(ii) De kontouppgifter du angivit för eventuell utbetalning av ersättning tillhör dig.
(iii) Du ger ReuseIT rätt att undersöka Enheten avseende bl.a. eventuella saknade delar och/eller skada vilket kan kräva att ReuseIT fysiskt öppnar Enheten.
(iv) Du förstår att ReuseIT kan acceptera eller neka att byta in din Enhet och att ersättningen kan justeras (inklusive att du kan bli återbetalningsskyldig) om Enheten avviker från vad du uppgivit.
3. Försäljningsvillkor
3.1 Du väljer själv om du vill att ersättningen för din Enhet ska;
(i) betalas ut till dig genom ett av betalningsalternativen som presenteras på webben;
(II) betalas till dig i form av värdecheck hos ReuseIT
3.2 När ReuseIT har tagit emot din Enhet och efter att ersättning har utgetts övergår äganderätten till Enheten omedelbart till ReuseIT.
3.3 ReuseIT kommer endast att betala den uppskattade ersättningen om Enheten är i det skick du har angett. Om Enheten är i bättre skick än du har angett och/eller om den har bättre prestanda (t.ex. större minne) kan du komma att få en högre ersättning. Ersättningen kan också minska om Enheten är i sämre skick och/ eller har sämre prestanda än du har angett. När ReuseIT bedömt skicket får du ett bekräftelsemejl med uppdaterat pris för godkännande. Du måste godkänna priset inom 14 kalenderdagar. Väljer du att inte gå vidare med försäljningen kan du välja mellan att kostnadsfritt hämta ut din Enhet i ReuseITs lokaler eller att Enheten skickas tillbaka till dig mot en fraktavgift om 69 kr.
3.4 Svarar du inte på bekräftelsemejlet inom 14 kalenderdagar anses du ha accepterat det uppdaterade priset. ReuseIT kommer då att betala ut den ersättning som framgår av bekräftelsemejlet. När betalning har genomförts övergår äganderätten till Enheten till ReuseIT och du har inte rätt att kräva retur av Enheten eller återbetalning.
3.5 Om försändelsen inte hämtas ut efter att Enheten har skickats tillbaka till dig är du ansvarig för att betala hela fraktkostnaderna om du vill att Enheten ska skickas tillbaka till dig igen. Erlägger du inte fraktkostnaderna inom 10 kalenderdagar har ReuseIT rätt att lämna Enheten för återvinning på din bekostnad.
3.6 Det maximala antalet enheter som kan säljas av en enskild privatperson är 5 Enheter per månad. Om du vill sälja fler än 5 Enheter samtidigt förbehåller sig ReuseIT rätten att begära ytterligare information och genomföra ytterligare kontroller om ägandet av Enheterna.
4. Betalning
4.1 ReuseIT erbjuder olika sätt för dig att få betalt av ReuseIT. Du väljer vilket alternativ du vill använda för försäljningen av din Enhet när du fyller i formuläret på webben.
4.2 Du behöver alltid ange alla nödvändiga uppgifter i försäljningsformuläret för att ReuseIT ska kunna genomföra betalningen genom det alternativ som du har valt, inom de utlovade tiderna. Du ansvarar för att uppgivna uppgifter är korrekta och leder till dig personligen. ReuseIT har inget ansvar om du uppgivit felaktiga uppgifter.
4.3 ReuseIT strävar efter att kontrollera Enheten och kunna genomföra betalningen till dig inom 1–4 dagar efter att Enheten har anlänt till ReuseIT för kontroll. Hanteringen kan dock försenas av olika skäl och ReuseIT kommer försöka uppdatera dig om kontrollen tar oväntat lång tid. Tidpunkten för när betalningen inkommer på ditt konto kan variera beroende på din banks hantering av transaktionen samt beroende på det betalningsalternativ som du har valt.
4.4 Du måste omedelbart informera ReuseITs kundtjänst om eventuella felaktigheter i samband med utbetalningen. Om ReuseIT felaktigt betalar dig mer än överenskommet måste du betala tillbaka mellanskillnaden inom 7 dagar efter det att betalningen inkom på ditt konto.
5. Enhetens skick och status
5.1 ReuseIT köper endast Enheter som fungerar på det sätt som var tänkt när Enheten tillverkades. ReuseIT köper t.ex. inte Enheter som är defekta, kräver reparation, är vattenskadade, böjda, har problem som tyder på moderkortsproblem eller kommunikationsproblem, är reparerade med 3:e parts reservdelar, har ett felaktigt Touch ID, har FMI-funktionen (Hitta min iPhone) eller liknande programvara aktiverad, vars Face ID eller True Tone inte fungerar, som har sprickor i hemknappen, är operatörslåst, låst till/hanteras av företag eller organisation (ex. MDM-låst). Om enheten har tangentbord så måste det vara svensk eller nordisk tangentbordslayout som har ÅÄÖ-tangenter. För att batteriet ska anses som ”okej och fungerande skick” måste batterikapaciteten vara över 85% på enheter som det går att kontrollera på, enheten får inte varna för dåligt batteri eller att den kräver service.
5.2 ReuseIT kommer meddela dig om Enheten inte lever upp till kraven ovan och du får då valmöjligheten att få tillbaka Enheten (antingen upphämtning kostnadsfritt i ReuseITs lokaler eller mot erläggande av fraktkostnad på 69 kr) eller att ReuseIT ser till att Enheten återvinns kostnadsfritt. Har du inte svarat på meddelandet inom 14 dagar kommer Enheten att återvinnas.
5.3 ReuseIT köper inte heller stulna eller borttappade Enheter. Vi kommer att kontrollera Enhetens rättsliga status med hjälp av den internationellt sammanställda CheckMEND-databasen. Enheter som är svartlistade tas ej emot. Enheter kan även komma att kontrolleras mot andra register.
5.4 När du fått meddelande om svartlistning eller andra oklarheter kring äganderätten behöver du reda ut dessa och bevisa att du är Enhetens rättmätiga ägare. Det kan inkludera att kontakta säljaren, butiken, operatören eller den tredje part som sålde Enheten till dig för att få underlag som bevisar att du är Enhetens rättmätiga ägare, få informationen om att Enheten är borttappad eller stulen återställd hos CheckMEND etc.
5.5 Om problemen med Enheten i CheckMEND-databasen åtgärdats och andra oklarheter kopplade till ägandet har lösts inom 14 dagar från att du meddelats om problemen fortsätter behandling och betalning enligt villkoren.
5.6 Om problemen kring ägandet av Enheten inte åtgärdas inom 14 dagar kommer ReuseIT vidta de åtgärder som krävs enligt gällande lagar och förordningar. Du är skyldig att betala ersättning till ReuseIT för fraktkostnader och de övriga kostnader hanteringen innebär för ReuseIT.
5.7 Om du har mottagit ersättning från ReuseIT för Enheten och ReuseIT senare får kännedom om oklarheter kring ägandet av Enheten accepterar du att återbetala ReuseIT den fullständiga ersättningen inom 3 arbetsdagar från att ReuseIT skickat en skriftlig begäran om sådan återbetalning i avvaktan på en utredning av ReuseIT eller något brottsbekämpande organ för att fastställa ägandet av Enheten.
5.8 Produkten ska skickas enligt instruktion som medföljer returemballaget, om produkten skadas under frakten till ReuseIT och ej har packats enligt instruktion utgår ingen ersättning för produkten.
6. Kontakt
6.1 Du kan när som helst kontakta ReuseIT om du har några frågor eller det skulle uppstå några problem kopplade till avtalet mellan dig och ReuseIT.
6.2 Vår kundtjänst når du via mejl till info@reuseit.se eller via telefon på telefonnummer 0470 – 70 35 00.
27 mars, 2025
Vad ska man tänka på när man väljer gamingdator?
Att välja rätt gamingdator kan vara en utmaning, oavsett om du letar efter en stationär speldator eller en gaming laptop. För att få den bästa spelupplevelsen krävs att du tar hänsyn till prestanda, uppgraderingsmöjligheter och …
Läs mer >
27 februari, 2025
Windows 10 slutar uppdateras – Vad händer sen?
Framtidssäkra er IT – enkelt och hållbart Microsofts support för Windows 10 upphör den 14 oktober 2025. För att hålla era system skyddade och uppdaterade är det dags att ta steget till Windows 11. Vi …
Läs mer >
22 januari, 2025
Renoverad teknik – ett smartare val för alla
I en värld där tekniken utvecklas snabbare än någonsin kan det vara lockande att alltid satsa på det allra senaste. Men är det verkligen det bästa valet? För allt fler framstår renoverad teknik som det …
Läs mer >